Followers

About Me

My photo
Subang, Shah Alam, Malaysia

" ISTIMEWA Suami & Isteri "

Penat menaip .. baca - baca !!! haha J J J

LELAKI
Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala Dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya. Lelaki berkahwin kena tanggung Dosa sendiri , dosa isteri , dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan Dosa anak lelaki yang belum baligh .

See ??
Hukum menjelaskan , anak lelaki kena bertanggungjawab ke atas ibunya dan Sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjaawab maka dosa baginya terutama anak lelaki yang sulung . manakala anak perempuan hanya perlu taat kepada suaminya.Isteri berbuat baik , pahala dapat kepadanya , kalau buat tak baik dosanya itu Ditanggung oleh suaminya .

Suami perlu bagi nafkah pada isteri ,Walaupun begitu , isteri boleh membantu suami .Haram bagi suami bertanyakan pendapatan isteri lebih-leboh lagi menggunakan pendaptan isteri tanpa meminta izin . J J J

Wanita
Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki . Perlu meminta izin dari suaminya apabila Mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya . Saksinya kurang berbanding lelaki . Menerima pusaka kurang dari lelaki . Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan .  Wajib taat kepada Suami tetapi suami tidak perlu taat pada isterinya. Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri . Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki .

Pernahkah kita lihat sebaliknya ??? J J J

Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang Tersorok dan selamat . Sudah pasti intan permata tidak akan dibiarkan bersepah-sepah.Itulah bandingnya dengan seorang wanita .

Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih Utama dari bapanya . Ibu juga seorang wanita kan ?? J

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya Dan tidak perlu dikongsi bersama suaminya , manakala lelaki yang menerima harta pusaka Perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak- anak . J

Wanita perlu bersusah-payah mengandung dan melahirkan anak , tetapi setiap saat Dia didoakan oleh segala makhluk ciptaan Allah termasuk para Malaikat . Dan matinya jika melahirkan adalah syahid kecil . Dosanya diampun Allah (dosa kecil)
 J J J

Di Akhirat , seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita ..
Ibunya
Isterinya
Anak perempuannya dan
Saudara perempuannya .

Manakala seorang wanita , tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 orang lelaki ..
Suaminya
Ayahnya
Anak lelakinya dan
Saudara lelakinya .

Seorang wanita boleh memasuki pintu SYURGA melalui mana-mana pintu syurga .
Syurga yang disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja :
J J J
Sembahyang 5 waktu
Puasa di bulan Ramadhan
Taat kepada suaminya dan
Menjaga kehormatannya .

Seorang lelaki perlu berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta memunaikan tanggungjawabnya kepada Allah akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.
Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang lelaki , tetapi seorang lelaki istimewa di sisi Allah SWT . Maka dengan sebab itu Allah mengangkat kamu menjadi pemimpin
Maka dengan keistimewaan itu, JAGALAH dan HARGAILAH wanita sebaik-baiknya. Supaya kelak masing2 dapat pulang menghadap Allah dalam keadaan yang ISTIMEWA di sisiNYA  J J J

DAPAT ??? Ingat sampai mati .. haha :)

Pemilik Tulang Rusukku

‎by [ Fatin Naimah ]




;D Hai awak, pemilik tulang rusuk saya. 
Sesungguhnya saya sentiasa menunggu awak.
Menanti dan berdoa agar dipertemukan awak. 
Dalam setiap masa yang terus berlalu..
saya terus menanti dengan sabar. 
Saya sentiasa cuba memperbaiki diri, 
agar menjadi suri terbaik untuk awak.
Biarpun masa bagaikan cemburu dan cepat je berlalu.. 
Saya terus menunggu dan menunggu. 
Tidak sekali saya rasa jemu. 
Kerana saya sentiasa sematkan dalam hati ini, 
awak pun tengah berusaha mencari saya kan? 
Sambil terus mempersiapkan diri awak, 
untuk menjadi yang terbaik buat saya.. 
Walau saya tidak tahu, 
siapakah dia pemilik tulang rusukku.




haha.. sedap right ?? memang aku tabik lah ! haha :)

Lirik PM Kita Untuk Semua


haha.. sedikit kata lah yaa..
penat salin lirik ni...cek kat google x jumpa lirik..
akhirnya ambil intensif salin lirik sendiri sambil dgr lagu dia..
hahaha... 


Andainya kapal tiada nakhoda,
Pastinya karam dipukul gelombang
Andainya kapal tiada nakhoda,
Pastinya karam dipukul gelombang


Andainya kita tiada ketua
Pastinya lemah dihambat orang
Andainya kita tiada ketua
Pastinya lemah dihambakan orang


PM kita untuk semua
Untuk semua rakyat Malaysia
PM kita untuk semua
Tak kira kaum tak kira budaya


PM kita untuk semua
Untuk semua rakyat Malaysia
PM kita untuk semua
Dahulukan rakyat 1 Malaysia


Rakyat Malaysia sudah berbudi
Bersopan santun berbudi pekerti
Rakyat Malaysia sudah berbudi
Bersopan santun berbudi pekerti


Hatinya cekal gagah berani
Kuat bekerja taat diuji


PM kita untuk semua
Untuk semua rakyat Malaysia
PM kita untuk semua
Tak kira kaum tak kira budaya


PM kita untuk semua
Untuk semua rakyat Malaysia
PM kita untuk semua
Dahulukan rakyat 1 Malaysia


Bersama kita bersatu hati
Bela agama bangsa dan pertiwi
Bersama kita bersatu hati
Bela agama bangsa dan pertiwi


Bersama hadapi segala cabaran
Bersama-sama cipta kejayaan
Bersama hadapi segala cabaran
Bersama-sama cipta kejayaan


PM kita untuk semua
Untuk semua rakyat Malaysia
PM kita untuk semua
Tak kira kaum tak kira budaya


PM kita untuk semua
Untuk semua rakyat Malaysia
PM kita untuk semua
Dahulukan rakyat 1 Malaysia